Idea Oceniania Kształtującego.
W roku szkolnym 2018/2019 wprowadzamy w naszej szkole Ocenianie Kształtujące – OK. Co to zatem jest to OK?Idea Oceniania Kształtującego.
W roku szkolnym 2018/2019 wprowadzamy w naszej szkole Ocenianie Kształtujące – OK. Co to zatem jest to OK?
Ocenianie kształtujące jest sposobem pracy nauczycieli i uczniów, który polega na systematycznym pozyskiwaniu informacji o przebiegu procesu uczenia się uczniów.
Dzięki temu można:
-
modyfikować dalsze nauczanie i uczenie się
-
dawać uczniom informację zwrotną pomagającą im się uczyć.
W praktyce oceniania kształtującego nauczyciel planuje każdą lekcję z uwzględnieniem dotychczasowej wiedzy i umiejętności uczniów, a na ich podstawie określa nowy cel uczenia się. Jest to bardzo ważny element konstruktywistycznego nauczania. Wszystko, co uczeń może powiązać z wiedzą, którą już posiada, jest dla niego znacznie łatwiejsze do zrozumienia i bardziej istotne. Z tego powodu warto odwołać się do tej wiedzy na początku wprowadzania tematu i planować lekcję w taki sposób, aby uczniowie widzieli zastosowanie omawianych treści i doskonalonych umiejętności.
Uczniowie mają być świadomi celu, do którego dążą, dlatego nauczyciel formułuje go w języku dla nich zrozumiałym i podaje uczniom na początku zajęć. Pamięta także o tym, by uczniowie wiedzieli, na co będą zwracać uwagę (nacobezu) ucząc się i po czym poznają, że osiągnęli cel lekcji. Dlatego też określa kryteria sukcesu: fakty, dowody, które służą do rozpoznania postępów w nauce i są podstawą udzielania uczniom informacji zwrotnej (oceny kształtującej).
Informacja zwrotna jest filarem oceniania kształtującego i ściśle odnosi się do ustalonych kryteriów. Jej celem jest przekazanie uczniowi konkretnych wskazówek wspierających uczenie się. Efektywna informacja zwrotna ma określoną, zwykle czteroelementową strukturę:
-
wskazuje mocne strony pracy
-
wskazuje elementy wymagające poprawy
-
daje wskazówki, jak dokonać poprawy
-
daje wskazówki jak dalej pracować, aby rozwijać swoje umiejętności.
Informacja zwrotna powinna być świeża, zindywidualizowana, konkretna, wyrażona językiem w pełni zrozumiałym dla danego ucznia, aby chciał ją przeczytać oraz poprawić pracę według podanych wskazówek. Informacja zwrotna jest skuteczna wówczas, gdy nie towarzyszy jej ocena sumująca (stopień, procenty, punkty, ustalony znak graficzny). Nauczyciel planuje i organizuje proces uczenia się w taki sposób, aby jak najczęściej zapewnić uczniom korzystanie z różnorodnych informacji zwrotnych ustnych i pisemnych. Wykorzystuje nie tylko komentarz nauczycielski, ale także samoocenę uczniowską w postaci refleksji dotyczącej stopnia osiągnięcia kryteriów oraz ocenę koleżeńską w formie informacji zwrotnej od ucznia dla ucznia. Pozyskuje także informację zwrotną od uczniów na temat własnej pracy, aby dowiedzieć się, co w jego nauczaniu sprzyja uczniom w procesie uczenia się, a co ten proces utrudnia.